יום חמישי, 23 בינואר 2014

תמלול קטעים משימוע הפיטורים למורה אדם ורטה

אחת מדרכי הפעולה של הכוחות ההולכים ומתחזקים שפועלים לדה-לגיטימציה של השמאל, היא עיוות דבריהם של נציגי השמאל, והחלפתם בעמדות שהשמאלנים עצמם לא מחזיקים בהן. כפעולת נגד, הרי אני מפרסם תמלול של קטעים משימוע הפיטורים שנערך למורה אדם ורטה, על סמך ההקלטה שפורסמה בעיתון הארץ. בסוף הוספתי גם את הסרטון שעליו הסתמכתי, וגם קישור להקלטה של השימוע כולו.

התמונה היחידה של אדם ורטה ביקום כולו


---

אדם ורטה: קודם כל, אני במתח מזה, מאיומים על חיי, ואשתי פי 10. זה שבית הספר לא מגיב על זה חוץ מאולי מורה אחד או שניים שאני נמצא איתם בקשר, זה מאוד חמור בעיני. בשנה שעברה התלמידה הזאת, בשיעור שלי הכריזה שבמדינת ישראל יש עונש מוות לבוגדים, ואז אמרה לי  - אתה בוגד.

אישה א': במדינת ישראל, לא יכול להיות שמורה, בית ספר, שמעודד תלמידים וזה אחד מדגליו, שצריך להתגייס לצה"ל, לא יכול להיות שיביע דעות בדיוק מנוגדות למה ש...רוח בית הספר. אם רוח בית הספר היא א' ואתה אומר להם ב', אז לנו יש בעיה עם זה. אם אתה לא מבין שזו בעיה...

אדם ורטה: אני לא חושב שזה נכון, אני לא חושב שנאמר להם משהו מנוגד לרוח בית הספר.

אישה א': למה?

גבר א': כשאתה בא ואתה טוען טענה, שאתה מפרשן אותה שצה"ל הוא צבא לא מוסרי. אתה מיד...

אדם ורטה: זה לא מה שאמרתי.

גבר א': אתה הסכמת שזה מה שאמרת לפחות בשיחה שלנו.

אדם ורטה: אני אמרתי ...אמרתי שיש מעשים לא מוסריים שצה"ל עושה.

גבר א': רגע, אז נקח גם את האמירה הזאתי, אתה לוקח לך זכות לתת פרשנות למשהו שלא אתה סמכות לעשות את זה, לא אני סמכות לעשות את זה, ובוודאי לילדים אין כלים לשפוט את מה שאתה אומר. מכאן נובע שאתה עושה מניפולציה, כי אתה לא בר-סמכא לשפוט מהו מוסרי או לא מוסרי...

אדם ורטה: מה זאת אומרת? כל אדם הוא בר-סמכא לשפוט אם מעשה הוא מוסרי או לא.

גבר א': לא, לא...

אדם ורטה: אם נדרשת ה...הדיון, ומה שקורה בעולם, וההשלכות של זה על הדמוקרטיה ועל החייל. אני חושב, לפי הגישה החינוכית שלי, ראוי שהתלמידים יראו שיש לי התייחסות למה שקורה בעולם. לא מנסה לשכנע אותם, אני מציג להם את העמדה המנוגדת, אני עוזר להם לברר את העמדה שלי ואת העמדה שלהם. הכל נעשה ברוח טובה, מעידים על זה פה כמעט כל התלמידים שלי. מעניין לציין שאין אף תלמיד מהתלמידים שלי, ובהם גם תומכים של בן-ארי, שיצא לתמוך בספיר בדבר הזה.

*קטיעה*

אדם ורטה: אז בואו נברר לרגע את הדברים שאמרתי. הטענה שאמרתי שמדינת ישראל היא לא מדינת היהודים אלא מדינת הערבים, מה אני יכול להגיד, לא אמרתי אני גם לא אגיד כזה דבר, זו טענה מפגרת. מעולם לא אמרתי דבר כזה. טענה נוספת הייתה טענה על זה שאמרתי שצה"ל הוא הצבא הכי לא מוסרי בעולם, גם טענה מגוחכת בעיני. מה שהיה בשיעור זה שתלמידים הביאו את הטענה שאומרת שצה"ל הוא הצבא הכי מוסרי בעולם, וניסיתי לברר איתם מה זה אומר כשאנחנו אומרים על מישהו שהוא הכי מוסרי בעולם. לא משנה אם זה אדם...מה זה אומר לגבי המעשים שלו. האם המעשים שלו ישנו את הקביעה שהוא הכי מוסרי בעולם, או שאנחנו כבר מתעלמים לגמרי מהמעשים שלו. ואז אמרתי להם שזו טענה מאוד מאוד בעייתית, כי מה שהיא אומרת זה שאנחנו כבר לא מסתכלים על המעשים. אנחנו מניחים כאקסיומה שצה"ל הוא הצבא הכי מוסרי בעולם, ואז זה כבר לא משנה אם יש מעשה זה או אחר שהוא מוסרי או לא מוסרי. זה היה הדיון. לא דיון על מוסריותו של צה"ל, לא דיון על העמדה שלי, אלא דיון על הטענה הזו, ניתוח של הטענה הזו, ניתוח פילוסופי, אנליזה, של הטענה הזו. בסוף הדיון הזה תלמידים שאלו אותי מה עמדתי בעניין, ואמרתי להם שלדעתי, צה"ל עושה מעשים לא מוסריים. בין המעשים שצה"ל עושה, יש מעשים לא מוסריים. אם זה נוגד את רוח בית-ספר, מה שזה אומר זה שרוח בית-ספר היא שכל המעשים של צה"ל הם מוסריים. חמור בעיני, אם זו רוח בית-ספר.

*קטיעה*

אדם ורטה: אני רוצה להגיד משהו כללי. אני חושב שבאיזשהו מקום יש לנו מזל ביש במדינה, שדיון בזכויות אדם, הוא נחשב לשמאל סהרורי. אם אני אומר שמעשים שנעשים נגד כבודו של אדם, בין אם זה פליט מאפריקה, או בן-אדם פלשתיני במחסום, שפוגעים בזכויות הבסיסיות שלו, אם אמירה כזו היא נחשבת אמירה פוליטית, המצב הוא חמור. לא יכול להיות שהערכים ההומאניים הבסיסיים הם עמדה פוליטית. הם לא.

*קטיעה*

אדם ורטה: מחר אני צריך להיות בבית-ספר. לא סביר בעיני שתסתובב תלמידה בבית הספר שקוראת באובססיביות למותי, והשאלה היא מה עושים עם זה.

אישה א': מה היא כתבה? מה כתוב?

אדם ורטה: לעבור על זה? זה עם הסימונים האדומים...בוגדים, שמאלני...

אישה א': אז אני שמאלנית...אז...זה דעה פוליטית.

אדם ורטה: לקרוא לבן אדם בוגד, זו דעה? לקרוא לאדם בוגד זו לא דעה. זו לא דעה לגיטימית.

*קטיעה*

אדם ורטה: אני לא רוצה, אני לא רוצה להתפטר. אם תעברי שם על התגובות של התלמידים שלי הם מרגשות עד דמעות.

אישה א': אבל גם אבי אומר את זה, דרך אגב. גם אבי אומר שאתה מורה מדהים...

אדם ורטה: אז אני מחויב...התחושת חובה שלי כלפי התלמידים שמוצאים ערך בשיעורים שלי, שאומרים שאני מהמורים הכי משמעותיים שהיו להם כל החיים, כמובן שהיא כאין וכאפס לעומת האינסטינקט שלי לעזוב הכל.

*קטיעה*

אדם ורטה: תראי זה מאוד קל, כשקוראים את הטוקבקים בוואי-נט על חנין זועבי, להגיד...כן, זה טוקבקים, קל לכתוב ככה בטוקבקים. כשפתאום אתה האובייקט של כל הדיבורים, דברי בלע ושטנה האלה, זה קשה.

אישה א': אבל אתה מבין שהדעות שהצגת הם דעות שהן קיצוניות מדי, בוא נגיד לרוח...זה אתה מבין?

אדם ורטה: הן לא דעות של מרכז.

*קטיעה*

אדם ורטה: יש כיתה של חמישה-עשר תלמידים, בערך. מתוכם שבעה ממש מספרים לי על מה קורה בעמוד הפייסבוק של מיכאל בן-ארי, זו האוריינטציה הפוליטית שלהם. ואני מכבד את זה. לא, אולי לא פנימית, אבל באופן...

אישה א': שבעה תלמידים מחוברים לאתר הפייסבוק של מיכאל בן ארי...?

אדם ורטה: הם אפילו חברים בקבוצה בפייסבוק שנקראת עוצמה לישראל הם שמאלנים, אם יכול להיות יותר ימין מעוצמה לישראל. אני מדבר איתם על זה בכיתה. אני אפילו נותן להם דברים...

אישה א': אתה הבנת איזה חומר נפץ אתה משחרר?

אדם ורטה: מה זאת אומרת?

אישה א': לתפוס את הרימון, לשים ככה את הנצרה ולחכות יום...אם אתה יודע שיש שם שבעה תלמידים, שדעתם כדעתו של מיכאל בן-ארי, שזה בדיוק...

אדם ורטה: אבל תראי שאני מנהל איתם דיונים מקסימים בכיתה על דברים כאלה, למרות שחוזר מנכ"ל אומר שאסור להביע דעות בכיתה כמו לזרוק את הערבים לים וכאלה...

---



ההקלטה המלאה:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

 
מופעל על ידי Blogger.